Ugnsbakade Äppelrosor

Kära far förtjänar allt fint i världen och därför bakade jag och min syster dessa rosor till honom på farsdagskvällen som jag turligt nog timade in på mitt Norrlandsbesök. Ett fåtal enkla ingredienser men lite pyssel och pill krävs att få till rosorna.. men det var det helt klart värt!
 
Tips, om du har svårt att förstå hur rosen skapas så finns det massa bra filmer på Youtube.
 
Ugnsbakade äppelrosor, 4st
 
Ingredienser:
10 st äpplen (Jonagold funkade bäst att forma för oss)
Hackad Mandel
Vaniljpulver
Saften av 1/2 citron
Varmt vatten
 
Till servering:
Alpro soya vaniljvisp
 
Så här gör du:
Skär tunna blad av äpplena i en mandolin. Lägg sedan i en skål med vatten, citronsaft och lite vaniljpulver och värm sedan i mikron så att bladen går att forma utan att gå sönder. Börja sedan rulla ett blad till en knopp och bygg sedan på med de resterande bladen tills du fått den storlek på äppelrosen du vill ha. Lägg sedan i muffinsformar, strö över de hackad mandel och baka i ugnen i ca 10 minuter eller tills de fått en gyllen färg. Servera varma med en god vaniljvisp eller sås.
 
/Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0