Bovetecrunch med pumpakärnor, torkade tranbär och guldgula russin

 
Crunchigare än crunchigast. Bovetecrunch med pumpakärnor, torkade tranbär och guldgula russin. Färglatt och fint i morgonyoghurten. Givetvis kan bovetecrunchet blandas med vilka frön, nötter, torkade bär och frukter som helst, eller bara ätas som den är. 
 
Detta är egentligen ett raw food-recept som jag har "fuskat" och gjort om till non-raw (i.e. cooked). Vill man ha det raw style så är det såklart fritt fram att torka i ugnen 15 timmar på 42 grader. Jag föredrar snabbvarianten i stekpanna, drygt 20 min på okänd (het) temperatur. Om det är någon skillnad på näringsvärde osv., det vågar jag inte svara på men lika gott och crunchigt blir det ändå - det kan jag minsann lova!
 
Bovetecrunch med pumpakärnor, torkade tranbär och guldgula russin
 
Ingredienser
Helt bovete
Kanel, ingefära
Pumpakärnor
Torkade tranbär och gula russin
 
Gör så här
På kvällen: blötlägg helt bovete under natten.
På morgonen: Skölj bovetet ordentligt i fin sil. Låt rinna av en stund medan du hettar upp en stekpanna med lite olja. Släng sedan i bovetet och stek på låg värme under ca 20-25 minuter. Notera: först kommer bovetet att bli lite mjukt, men misströsta inte utan fortsatt bara att steka. Du behöver inte "vakta" crunchet men rör om lite då och då, ev. bildas en liten hinna av det kvarvarande vattnen men inga problem. Krydda med lite kanel och ingefära. Höj värmen till medel efter en stund och stek tills det är crunchigt nog. Låt svalna. Fritt fram att cruncha!
 
/M

Kommentarer
Postat av: Linda

mm detta måste jag prova! :)

2015-01-22 @ 07:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0