(Nästan) Rå bovete- och kanelmusli

Ikväll har jag hamnat i muslihimmelen! Detta var sannerligen den godaste muslin jag någonsin gjort, perfekt crunchy, nötig, söt. Muslin är inte helt rå då jag valde att grädda muslin på 110 grader i en timma istället för under 47 grader i 10 timmar. Receptet hittade jag i fantastiska Honestly healthy (http://honestlyhealthyfood.com)
 
(Nästan) Rå bovete- och kanelmusli, 2 portioner
 
Ingredienser:
150 g rå hel bovete
75 g råa mandlar, blötlagda över natten och avrunna
75 g blandade råa frön av pumpa, solros och lin
1 tsk kanel (jag tog lite mer)
75 g blandade russin och hackade torkade fikon
3 msk agavesirap
1 msk kokosflingor
 
Så här gör du: Blötlägg bovetet över natten i kallt vatten och skölj sedan väl. Täck med nytt vatten och låt det svälla en dag till. Är man supersugen och vill man göra muslin samma dag kan man koka upp bovetet och låta det sjuda på svag värme i 15 minuter.  Skölj i kallt vatten och låt rinna av.
 
Lägg alla ingredienserna i en skål och blanda väl. Sprid sedan ut dem i ett tunt lager på en bakplåt och grädda i ca 1 timme på 110 grader. 
 
Låt bladningen svalna helt innan den serveras till exemplevis yoghurt. N J U T !
 
/Linda
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0