Örtig cashewpesto med rostad sötpotatis och zucchini.

Bland det första jag gjorde när jag kom till London var att boka en cookingclass hos Honestly Healthy, jag är så glad att jag lyckades knipa en plats! Deras kokbok används flitigt hemma i mitt kök och det var en glädjefull och energigivande upplevelse att vara på plats i deras studio, laga mat, prata mat och lära känna massa härliga människor.
 
Ibland tycker jag det är knepigt med all Business English på jobbet, och det är många gånger Google Translate fått komma till undsättning, men i matstudion kände jag mig verkligen som hemma, Food English måste nog vara mitt andraspråk :)
 
Nedan bjuder jag på ett av recepten vi gjorde tillsammans under kvällen, vilket var rostad sötpotatis och zucchini tillsammans med en himmelskt god cashewpesto. 
 
Örtig cashewpesto med rostad sötpotatis och zucchini.
 
Ingredienser:
270 g sötpotatis
360 g zuccini
150 g cashwenötter 
0,5 dl vatten
40 g färsk persilja
15 g färsk oregano
1/4 tsk olivolja
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk nutritonal yeast
20 g hackad färsk persilja
 
Så här gör du: 
1. Värm ugnen till 180 grader.
 
2. Skala sötpotatisen och dela den till 3 cm kvadrater. Dela zucchinin i 2 cm breda skivor. Täck sötpotatisen i solrosolja och rosta i ugnen i 25 minuter, lägg sedan in zucchinin och rosta i ytterligare 20 min. 
 
3. Under tiden grönsakerna rostas i ugnen, blötlägg cashewnötterna i vatten i ca 30 min. 
 
4. Blanda sedan de blötlagda cashwenötterna, de resterande vattnet, persilja, oregano, olivolja, salt, vitlöken och nutritional yeast i en matberedare/mixer. När du fått den konsistens du önskar, rör då ner den återstående persiljan.
 
5. Ta ut grönsakerna ur ugnen, blanda med peston och den är redo att serveras!
 
 
/Linda
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0