Linfröknäcke

God knäckebrödsjul! En kursare till mig hade bakat detta bröd när i vi hade julavslutning i onsdags, och jag blev såld från första tuggan. Originalreceptet kommer från Risenta och såhär i juletider valde jag att krydda med kanel, kardemumma och ingefära. Sagolikt gott! En liten varning måste dock nästan utfärdas: att det nästan blev lite för gott! Kan inte riktigt klassa detta som enbart bröd - blev nämligen substitut för chips såväl som müsli. Hur som helst, min rekommendation lyder: baka, ät och njut!
 
Linfröknäcke
2 plåtar
 
Ingredienser

2 dl Risenta majsmjöl
1 dl Risenta solroskärnor
1 dl Risenta linfrön
1 msk rapsolja
2 dl kokande vatten
Kanel, kardemumma, ingefära

Flingsalt

+ blandade frön och kärnor att toppa med

 

Gör så här

Sätt ugnen på 150 grader (125 varmluft). Blanda alla ingredienser (inkl. lite flingsalt). Rör samman till en gröt och klicka ut smeten på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå knäckebrödssmeten och kavla ovanpå pappret så att smeten trycks ut till en tunn platta. Ta bort det övre bakplåtspappret och toppa med ytterligare lite flingsalt samt blandade frön, ex. solroskärnor och krossade linfrön. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter, tills brödet fått fin färg och blivit hårt. (Gräddningtiden beror lite på hur tunt man kavlat ut degen). Låt kallna och bryt sedan i mindre bitar.

 

/M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0