Sojabiffar

Blötlägg, koka, mixa, steka. Ibland kan det vara tidskrävande att laga mat från grunden som i fallet med dessa sojabiffar. Men har jag den tiden tycker jag absolut att det är värt det! För mig är det är oerhört roligt och givande att laga mat när jag helt själv få bestämma vad den ska innehålla, vad jag mår bra av och tycker om. Jag började redan igår kväll med att blötlägga bönorna och idag har jag några supergoda biffar till lunch! 
 
Sojabiffar, 4 portioner
Tänk på att man måste börja med detta recept i tid, bönorna ska blötläggas ca 8 timmar, ex. över natten och sedan koka i 2 timmar
 
Ingredienser:
2,5 dl torkade sojabönor
vatten + nytt vatten
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk tahina 
2 ägg
1 tsk paprikapulver
1 tsk gurkmeja (den som ger den gyllene och fina färgen)
Salt & peppar
2 msk sojamjöl
 

Gör såhär: Blötlägg sojabönorna i 8 timmar. Häll av vattnen, lägg i en kastrull och koka med nytt vatten i ca 2 timmar. Häll av vattnet. Hacka sedan löken och vitlöken och mixa tillsammans med sojabönorna och 2 ägg. Tillsätt tahina, salt, peppar, paprikapulver,gurkmeja och sojamjöl. Forma till biffar i önskad storlek och stek i några minuter på varje sida innan de är färdiga för att serveras.

//L

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0