Sojabiffar


Det krävs lite förberedelse för att göra sojabiffar men är väl värt mödan. Dom kan varieras i all oändlighet med olika kryddsättningar och ett tips är att göra en större sats och frysa in det som bli över. Jag smaksatte mina denna gång med timjan och vitlök.

Sojabiffar

Ingredienser:
Sojabönor (blötlagda)
Ägg
Kryddor, tex timjan,vitlök,oregano,rosmarin,gurkmeja,chilikrydda mm.
Ev lite rågmjöl till att forma biffarna

Gör så här:
Blötlägg sojabönorna 12 timmar i vatten (kvällen innan du skall göra dem är perfekt). Koka dem i nytt vatten i ca 75 minuter. När bönorna kokat och svalna lite mixa dem tillsammans med ägg i en bunke, salta och krydda med valfria kryddor. Om det behövs ta lite rågmjöl för att forma dem till biffar och stek sedan på medelhög värme några minuter. Servera tillsammans med en god sallad och en yoghurtsås eller keso.

//L

Kommentarer
Postat av: VW

var det idag du bjöd mig på lunch?! Jahaaaa :)

2012-06-12 @ 11:26:18
Postat av: Linda

Tyvärr Vicke så råkade jag glömma att sätta min signatur bakom.. Men kom till sköna Örebro så lovar jag att bjuda dig på lunch!! :D

2012-06-12 @ 13:04:51
Postat av: Amy's piece of cake

Så gott och nyttigt med sojabiffar!

2012-06-12 @ 20:18:14
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: k a r i n

Jag skulle gärna vilja veta hur mkt sojabönor man ska ta och hur många ägg? Har så svårt att veta på ett ungefär eftersom jag sällan gör biffar. Dessa måste jag dock bara testa, ser så goda ut :)

Svar: Hej Karin!
Jag har inte måtten på minnet då jag inte utgick ifrån något recept. Men cirka 4dl sojabönor och 1 ägg skulle jag kunna tänka mig.. Testa och se vad du får för konsistens, de ska gå att forma men vara ganska lösa. Ska göra nya nästa vecka och lägger upp mina exakta mått då :) / Linda
kanelapple.blogg.se

2012-06-24 @ 15:27:01
URL: http://raindance.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0