Gratinerade rödbetor med chèvre


En njutning för gommen, så underbart gott! För mig kommer dessa chévreöverbakade rödbetor att bli ett frekvens återkommande tillbehör till sommarens alla grillningar. Kan även serveras som bufférätt, som tapas, som förrätt eller till en god och fräsch sallad - ja, helt ärligt kan jag inte komma på många tillfällen när jag inte skulle vilja njuta av denna delikatess. Mmm..  

Gratinerade rödbetor med chèvre
4 portioner

Ingredienser
1 kg rödbetor, ca 6-8 st beroende på storlek
100 gram getost
Flingsalt
Ev. Pinjenötter

Gör så här
Koka rödbetorna med skal cirka 25 minuter. Skölj rödbetorna i kallt vatten och gnid av skalen. Skär i klyftor eller tunna skivor.
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg rödbetorna i en ugnsfast form. Smula över chèvre och flingsalt. Toppa eventuellt med pinjenötter. Gratinera i 5-10 minuter tills osten smält och fått en gyllenbrun färg.

Kommentarer
Postat av: Victoria

Åh, vad gott med rödbetor och chevré! :D



Sv: Ja, gör det. Busenkelt! ;)

2011-05-03 @ 21:15:41
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Emma

Eller hur! Matlådor behöver inte vara tråkiga :) Det blir vad man gör det till! :) Fin blogg du har. Här ska jag kolla runt :)

2011-05-04 @ 08:37:59
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: EKO Lisa

Det ser riktigt gott ut! Men jag hatar verkligen rödbetor...så det blir nog inget för mig;)

2011-07-14 @ 18:07:48
URL: http://itisart.blogg.se/lisa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0