Falafelburgare


Dessa kikärtsbiffar är mycket goda och passar lika bra att göra i modell större och äta som burgare.

Falafelburgare
4 biffar eller 2 burgare

Ingredienser
1 burk kikärtor (400 g)
1 ägg
1 msk dinkelmjöl
1 tsk spiskummin
salt, peppar
ev. paprika- och/eller chilipulver

Gör så här
Häll av spadet från kikärtorna och skölj dem i kallt vatten. Mosa kikärtorna med en gaffel eller mixa dem grovt med mixerstav eller i matberedare. Blanda med ägg, mjöl och kryddor. Smaka av med ev. paprikapulver och för ännu mer hetta föreslås chilipulver.
Forma smeten till önskad storlek och stek i smör tills de fått en fin gyllenbrun färg.

Servera med hamburgebröd, sallad, tomat, lök och dressing alt. som biffar till exempelvis bulgur eller annat liknande. Jag kan även rekommendera att bara lägga biffarna på en skiva grovt bröd, men lite grönsaker och en klick tsatsiki. Goda är de i vilket fall som helst!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Hos oss har det också blivit falafel i pitabröd de senaste dagarna, så gott!

2011-05-18 @ 03:23:02
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: linnéa

sparar din blogg nu

så jag kan ha tips när jag ska laga mat, för det är jag helt värdelös på. yummi jag blir ashungrig av att se allt! 8)

Postat av: claudia

Tack, jag blir så glad av alla fina kommentarer, det värmer!

2011-05-26 @ 23:56:35
URL: http://claudiajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0