Glutenfri Palt på mormors vis

När jag var liten och var uppe i Grundfors (Lappland) och hälsade på mormor och morfar bjöd alltid mormor på världens största- och godaste paltar till lunch. Ingen kan göra lika goda paltar som henne, men det märks att hon har överfört sina kunskaper till mamma, och min mamma är för underbar! Förra veckan gjorde hon glutenfria palt och överraskade mig med en nostalgitripp i smakväg. En liten varning bara, paltkoman kommer man inte i från oavsett glutenfritt eller inte, men det är det värt!
 
Bilden är tagen dagen efter då vi åt palten uppstekt, den är nästan godast då!
 
Glutenfri Palt på mormors vis,
 
Ingredienser:
 
1/2 kg rå skalad potatis
Ca 41/2 dl glutenfritt mjöl
1 tsk salt
200gr rimmat fläsk

Gör så här:
Riv eller mal potatis.Blanda potatis och mjöl, salt i en bunke.
Arbeta ihop till en deg
Skär fläsket i tärningar
Skölj händerna i vatten och platta ut en klick av degen o handen lägg hög fläsk mitt på.
Knip ihop paltdegen runt fläsket till en boll.

Koka upp vatten med salt lägg ner paltarna en och en i kokvattnet
Låt dom småkoka ca 45 minuter

Servera med lingonsylt och en klick smör, Ät och njut!
 
Dagen efter: skär palten i bitar, stek upp i lite smör.
 
/Linda
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Detta ska vi testa!

2015-12-03 @ 21:21:10
Postat av: Krille, Piteå

Fick för mig att göra glutenfri palt, eftersom jag trodde att vår svärson var glutenintolerant.
Gjorde efter ditt väldigt enkla recept här ovan och använde Lailas Mjölmix (det blåa paketet) och mandelpotatis.
Nu visade det sig att han var laktosintolerant istället...-då hade jag redan kokat 14 paltar fyllda med ister/njure och 8 st av en annan variant med salt sidfläsk o kryddpeppar som fyllning. Men måste säga att vi blev riktigt förvånade över att de blev så grymt goda. Vi upplevde också att den tyngden i magen som man alltid får efteråt (koman) var betydligt lättare. Nuförtiden äter vi lika gärna denna palt, istället för mitt gamla 70-åriga paltrecept, som också är grymt bra. Vi tackar för ditt enkla o goda recept //Krille, Piteå

2020-03-19 @ 13:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0