Broccolipuré



Grönt är skönt och broccoli är gott. Tidigare i veckan fick jag ett infall att göra något av broccolin jag hade liggande i kylen. Resultatet blev en broccolipuré. Det var inte sista gången jag gjorde detta kan jag lova, kors i taket så gott! Jag åt den tillsammans med torsk men kan tänka mig att den passar till det mesta. Grillad kyckling och lax är två exempel jag tror passar bra. Testa!

Broccolipuré

Ingredienser:

Broccoli
Smör
Olivolja
Citron
Salt o peppar

Gör såhär: Koka broccolin mjuk genom att ånga den över vattenbad. Försök få bort så mycket vatten som möjligt. Kokar man den i vatten blir purén lätt vattnig. Lägg broccolin i en matberedare eller använd stavmixer. Häll i olivolja och ta en rejäl klick smör. Salta och peppra. Kör tills det har blivit en puré.

// L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0