Räkrisotto med saffran

Tyvärr går tiden så himla snabbt och självaste julafton är redan gången. Julen är ju en väldigt mysig tid så varför inte fortsätta njuta lite extra av dess smaker? Om det möjligtvis finns ett paket saffran kvar rekomenderar jag er varmt att laga denna räkrisotto med saffran med inspiration från ett besök i Barcelona. Detta smakar ljuvligt, jag lovar er!
 
Räkrisotto med saffran
 
Ingredienser:
1 kg djupfrysta oskalade räkor (går även bra med räkor i lake)
1 finhackad gul lök
1 msk smör
3 dl avorioris
6 dl vatten
1 dl torrt vitt vin
1 fiskbuljongtärning 
0,25 g saffran
1 hackad röd paprika
3 msk smör
1 dl grovriven parmesan
1 dl klippt gräslök
1/2 tsk salt
1/2 tsk peppar
 
Gör såhär: Tina och skala räkorna om du köpt drysta. Fräs löken i smöret i en gryta, löken ska inte ta färg. Häll i riset och rör om. Tillsätt sedan vatten, vin, smulad buljongtärning och saffran. Koka upp och koka under lock på svag värme tills riset är mjukt, 20-25 min (Späd med mera vatten om det blir torrt under kokningen.) Låt paprikan koka med de sista 2-3 min. Blanda i smör, ost, gräslök och räkor salta sedan och mal över peppar. Låt risotton dra en stund innan den serveras.
 
//L 

Kommentarer
Postat av: CJ

Dör vad gott!

2013-01-01 @ 19:59:38
URL: http://cjs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0