Japansk mat - Okonomyiaki

Tänkte att jag tar och startar upp en ny liten kategori här: japansk mat! Då kan jag uppdatera med mat härifrån Tokyo (även om jag såklart fortsätter att göra detsamma även på maria-tokyo)

Detta är då en maträtt som kallas okonomyiaki och är som en slags omelett. Direktöversättning av ordet okonomiyaki blir "som du vill ha det-stekt", dvs. som vår pytt-i-panna eller spanjorernas paella. Grunden består av mjöl, riven potatis, ägg, vatten/buljong och strimlad vitkål och sedan kan man variera med lite vad man känner för; ex. räkor, bäckfisk, ost, grönsaker, kött, kyckling, benishoga (röd inlagd ingefära) eller chikuwa (fiskpasta på tub, smakar som kaviar).

När man äter okonomiyaki på restaurang så har bordet en stekyta i mitten, som en stoor stekpanna. Sedan får maten rå i små skålar och så blandar man ihop ingredienserna i skålen och steker själv på stekytan. Omeletten ska bli så rund och fin som möjligt, och det trixiga kommer då den ska vändas. Men när väl vändningsmomentet är avklarat ringlar man över en speciell okonomiyakisås (likt oystersås) och även japansk majonäs. Sedan strör man över lite katsuo (torkade fiskflingor) samt aonori (sjögräs). Därefter - bara att äta! Supergott!

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Wow - vad spännande! Låter ju toppengott, lite som smaksatt raggmunk! Och raggmunk ÄLSKAR jag <3

2011-10-03 @ 21:46:46
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0