Sashimi på lax med ingefära


Riktigt, riktigt gott blev min allra första hemmagjoda sashimi. Gjorde lite omjusteringar i receptet; istället för att garnera med sesamfrön använde jag min nyfunna favoritkydda Wasabi och Sesam. Skippade noribladet helt och hållet också.. Och toppade med en hel massa ingefära!

Sashimi på lax med ingefära
8 portioner

Ingredienser
400 g laxfilé, färsk, utan skinn och ben 
4 msk gari, (inlagd ingefära) 
0,25 st noriblad, (torkat sjögräs) 

Sås:
2 msk olivolja 
2 tsk sesamolja 
3 tsk japansk soja 

Garnering:
2-3 msk  rostade sesamfrön 

Gör så här
Skär laxen i ca 1 x 1 cm stora kuber. Strimla garin. Klipp noribladen i smala strimlor. Blanda ingredienserna till såsen i en skål. Vänd ner laxtärningarna och låt marinera i kylskåp ca 15 min. Fördela laxen på tallrikar. Strö över gari- och noristrimlor och sesamfrön.


Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Åh, Anki jublar, så gott och perfekt för en sushiälskare som avstår vitt ris just nu!

2011-08-02 @ 22:50:08
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0