Raw bovetegröt med tahini och kokos

Bovetegröten går att variera i all oändlighet! Man kan göra den genom att koka upp boveteflingor på spis eller så kan man göra en rawfood variant som jag gjorde denna morgon. Jag har alltid samma bas när jag gör den raw med blötlagt bovete och färsk banan, en av mina favoriter är att blanda den tahini och kokos som jag gjorde denna morgon. Gröt på bovete är inte bara underbart gott utan det gör även gott för magen!
 
Bovete är nämligen det är en ört, som tillhör samma familj som ex. rabarber, men liknar ett sädesslag. Bovete är proteinrikt, mycket lättsmält och rikt på mineraler och är naturligt fritt från gluten. 
 
Bovetegröt med tahini och kokos
 

Ingredienser:

 

1,5 dl blötlagt bovete (gärna över natten)

1 bananer

2 teskedar tahini

1 tsk agavesirap

1/2 tsk havssalt

 

Topping:

Hallon

Solrosfrön

Mullbär

 

Gör såhär: Lägg bovetet i vatten kvällen innan. Skölj bovetet med nytt vatten och lägg dem i en matberedare tillsammans med de övriga ingredienserna. Mixa ihop till grötig konsistens.  Lägg gröten i en skål och toppa exempelvis med upptinade hallon, solrosfrön eller mullbär.

 

/Linda


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0