Laxrullar med philadelphia och soltorkade tomater


Jag och Linda gjorde laxrullar för två veckor sedan när jag var på besök hos henne i Örebro. Det var mitt livs första laxrullar, och jag blev faktiskt riktigt såld. Även om de inte skulle ha vunnit pris i laxrullarnas skönhetstävling så var de himla goda. Och som med det mesta, träning ger färdighet. Så idag var det tredje gången och jag måste säga att nu har jag fått in den här "laxrulls-svingen". Detta recept fick bli med philadelphiaost med smak av gräslök, samt rödlök och soltorkade tomater. Jag antar dock att philadelphia kan väljas efter tycke och smak, alla är nog goda att blanda i. Och föredrar man helt naturell (som det faktiskt var i grundreceptet) går det bra det också. Kryddning/smaksättning är upp till var och en. Här kommer i alla fall dagens små delikatesser!

 

Laxrullar med philadelphia och soltorkade tomater

ca 8-10 bitar

 

Ingredienser

150 g kallrökt lax i tunna skivor

ca 100 g philadelphiaost

2 msk turkisk yoghurt

1 liten rödlök
4 soltorkade tomater

Valfria örter, ex. rosmarin, timjan, oregano

 

Gör så här

Lägg ut två ark med plastfolie så att de överlappar varandra och bildar en yta på ca 40 x 30 cm. Finhacka rödlöken och blanda med philadelphiaosten och turkisk yoghurt. Hacka de soltorkade tomaterna och blanda i dem och örterna.

Lägg ut laxskivorna lite omlott så att de bildar en ca 25 x 12 cm stor yta och bred på philadelphiaost-krämen. Lämna ca en cm på ena långsidan utan kräm.

 

Börja från den sida där krämen ligger ända ut i kanten och rulla en så tight rulle som möjligt med hjälp av plastfolien. Linda sedan in laxrullen i plastfolie och lägg in i frysen i ca 2 timmar. Detta gör att den blir betydligt lättare att skära i skivor.

 

Ta fram laxen ur frysen, och skär ca 2 cm tjocka skivor. Lägg upp på en tallrik och servera!

 

//M


Kommentarer
Postat av: Malin

GUD VAD GOTT! :) Fina också!

2012-02-23 @ 01:02:50
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Sara

åh vad gott det ser ut! =)

2012-02-23 @ 10:14:19
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Linda

Myche gott var det! :)

2012-02-23 @ 20:02:49
Postat av: Felicia

Detta såg super läckert ut! Måste smakat gott!

2012-02-29 @ 21:45:48
URL: http://heywhatscooking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0