Fisksoppa med tomat och saffran

Inte kunde jag väl för sisådär 10 år sedan någonsin kunna föreställa mig att jag skulle få en sådan förkärlek för fisksoppa. Det var ju det värsta man kunde äta! Ja, egentligen allt som hade med fisk att göra förstås.. Men tur att smaklökarna förändras (växer upp!?) för fisk är någonting jag i dagsläget aldrig skulle klara mig utan. Denna soppa/gryta kokade jag ihop till middag idag och bjöd mina kära föräldrar på. Himla gott om jag får säga det själv!


Fisksoppa med tomat och saffran

4 port

 

Ingredienser

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

1 röd paprika

1 morot

½ zucchini

1 msk olivolja

0,5 g saffran

400 g krossade tomater

1 burk hela tomater (400 g)

2-4 dl vatten (beroende på hur ”soppig” man vill ha soppan)

1,5 msk koncentrerad fisk -och skaldjursfond

3 lagerblad

salt

cayennepeppar

400 g fisk benfri, ex lax, torsk, sej

200 g räkor

 

Tillagning

1. Skär löken i bitar. Finhacka vitlöken. Skär zucchini och paprika i små bitar. Skala och skär morot i bitar.

2. Fräs löken och vitlöken i lite olja. Tillsätt paprika, zucchini och morotsbitarna. Lägg resten av ingredienser i en kastrull utom fisk. Låt koka 15 minuter.

3. Skär fisken i bitar och låt koka med i soppan de sista 5 minuterna. När någon minut återstår, lägg i räkorna. Smaka av med salt och cayennepeppar.

 

//M


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja verkligen tur att smaklökarna utvecklas. Tror jag läst någonstans att det är vart 7e år som dom gör det. Jag har i år lärt mig äta räkor och champinjoner, snacka om att jag har gått miste om något gott!!

2012-02-16 @ 22:48:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0