Havrekex

 
På fredag ska jag på tjejkväll där vi ska umgås över en ostbricka. Mitt bidrag blir dessa små havrekex som jag bakade i eftermiddag. Knapriga och salta och passar perfekt med goda ädelostar. Jag vill även tipsa er om att göra denna dadelkompott nästa gång ni ska avnjuta en ostbricka: http://kanelapple.blogg.se/2012/april/dadelkompott.html 
 
Havrekex
 
Ingredienser:
1 dl havregryn 
1 dl solrosfrön 
1 dl linfrön 
2 dl vetemjöl 
2 dl rågmjöl, fint 
1 tsk bakpulver 
1 dl solrosolja 
2 dl vatten 
1 st ägg 
2 tsk flingsalt 
1 dl pumpafrön 
2 dl sesamfrön 
 

Gör såhär: Sätt ugnen på 200⁰. Blanda alla torra ingredienser utom flingsalt, pumpafrön och sesamfrön i en skål. Häll över vattnet och solrosoljan och arbeta till smidig deg. Kavla ut degen på mjölat bakbord och stansa ut kex med ett glas och lägg sedan på plåt med bakplåtspapper. Vispa upp et ägg och pensla kexen, strö därefter på flingsalt, sesamfrön och pumpafrön. Grädda dem i mitten av ugnen tills fin färg, ca 20 min.

//L

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0