Kålrotschips


Hej hopp! Idag är det fredag, hurra .. Synd bara att tentaplugg hägrar så någon ledighet blir det icket. Dock kan det vara trevligt att ha något gott att mumsa på samtidigt som man pluggar, så ett hett tips är dessa välsmakande kålrotschips.

Idén till detta kom till av en ren slump. Jag hade fått för mig att jag skulle köpa en kålrot med sedan visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med den, så den blev liggande ett tag i kylskåpet.. Till slut började den dock se en smula ledsen ut så jag tänkte att 'äh, vi skär den i lite smala strimlor, stänker lite olja och flingsalt över och skjutsar in den i ugnen så får vi se vad som händer, kan väl inte bli alltför tokigt'. Och oj så rätt jag hade, inte tokigt för fem öre, utan bara väldigt, väldigt gott!

Kålrot har ju en lite speciell smak och detta framhävdes alldeles ypperligt genom ugnsrostningen. Olja och flingsalt gjorde det hela lite mer 'chips-likt'. Så här kommer receptet på de goda rotfruktschipsen:

Kålrotschips

Ingredienser:

1 kålrot
Olja
Flingsalt

Gör så här:
Skala kålroten och strimla i så tunna bitar som du bara kan. Använd gärna en potatisskalare. Detta är dock lite tröttsamt men väl värt det. Lägg sedan kålrotsbitarna på ett bakplåtspapper, ringla över lite olja och strö flingsalt. Rosta sedan i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. (Tiden beror på bitarnas tjocklek). Rör om ofta så att de inte bränns. Lägg sedan upp i en skål och ät som delikata och hemmagjorda chips.

Kommentarer
Postat av: Johanna

sv: Det kallas dagsljus! Fotar i princip aldrig en enda bild efter att det har börjat bli mörkt, alltså vid fem nuförtiden. Och sen så redigerar jag bilderna i Photoshop efter också :)

2010-10-22 @ 17:38:10
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Christer

Det här måste jag pröva. Ser vrålgott ut!

2010-10-27 @ 13:49:24
URL: http://blogg.erngren.com
Postat av: sandra

hur många besökare har du ungefär ? :D

2011-06-24 @ 18:27:40
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0