Raw cheesecake med pistage, vanilj och hallon

En helt underbar krämig och god cheesecake med smak av pistage, vanilj och hallon! Uppriktigt är det en av de godaste cheesecaksen jag ätit i mitt liv. Receptet och inspirationen hittade jag på den fanstastiska bloggen som Fanny skriver, www.roethlisberger.se
 
Raw cheesecake med pistage, vanilj och hallon
 

Ingredienser: 

 

Botten:
1,8 dl nötter (jag tog 1 dl pistage och en knapp dl mandlar)
0,6 dl dadlar (5-6 stycken)
1 liten nypa havssalt

 

Fyllning:
3 dl cashewnötter
0,9 dl citronjuice
0,9 dl agave el. honung
0,9 dl kokosolja
1/2 msk vanillpulver
(+en skvätt vatten om det behövs för att mixa)

 

Topping:
100g hallon
1 msk chiafrön

 

Gör såhär:

 

1. Släng nötter, salt och dadlar i en mixer. Blanda nötter och dadlar tills du har en någorlunda jämn nötkrispig gegga
2. Fördela nöt- och dadelblandningen i botten av 8 silikonformar eller en stor vanlig löstagbar form för en stor cheesecake. 
3. Släng alla ingredienser till cheesecake-fyllningen i mixern och blanda väl. Ha i vatten om det behövs (försök att ha i så lite vatten som möjligt.) Häll blandningen ovanpå bottnen i formarna (eller formen).
4. Placera i frysen i minst en timme.
5. Mixa hallonen till en puré med en stavmixer. Häll i chiafröna och låt stå i 5-10 minuter. Häll sedan toppingen över kakorna (/kakan) som nu varit i frysen 1 timme. Ställ tillbaks i frysen och förvara dem där. Plocka fram en kvart före servering så de får mjukna lite, strö över hackade pistagenötter.

 

/Linda

 

Kommentarer
Postat av: Fanny Roethlisberger

Kul att du gillar, min gamla favorit! :D Min blogg är www.roethlisberger.se :)

Svar: Ja den var grym! :D (vilket allt det du gör är) okej då byter jag namn inlägget! :)
kanelapple.blogg.se

2014-08-12 @ 22:42:14
URL: http://www.roethlisberger.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0