Fisksoppa med kräftstjärtar och hummerfond

Hummerfonden och kräftstjärtarna ger denna soppa en härligt god smak! Vilken fisk som helst går bra att använda, jag tog enbart torsk denna gång men att blanda olika sorter går fint det med. Välj själv om du vill ha den mixad eller ej. Skulle jag inte vara tvungen att äta purékost skulle jag dock ha låtit mixern få vila, tycker soppan ser mer aptitlig ut då samt att jag gillar tuggmotståndet. Receptet har sin grund i min absoluta favoritfisksoppa men även denna är mycket god!
 
Fisksoppa med kräftstjärtar och hummerfond

4 port

 

Ingredienser

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

1 röd paprika

1 morot

1 zucchini

1 msk olivolja

400 g krossade tomater

1 burk hela tomater (400 g)

ca 5 dl vatten

4 msk koncentrerad hummerfond

salt

cayennepeppar

400 g torsk

170 g kräftstjärtar

 

Gör så här

Hacka lök och vitlök. Skär zucchini och paprika i små bitar. Skala och skär morot i bitar. Fräs lök och vitlök i lite olja. Tillsätt paprika, zucchini och morotsbitarna. Lägg resten av ingredienser i en kastrull utom fisk. Låt koka ca 15 minuter. Tillsätt hummerfond. Skär fisken i bitar och låt koka med i soppan de sista 5 minuterna. När någon minut återstår, lägg i kräftstjärtarna. Smaka av med salt och cayennepeppar.

 

//M


Kommentarer
Postat av: Eleonore- vinn familjekalender!

Mums så gott, älskar fisksoppa :D

2012-09-09 @ 13:05:40
URL: http://fikamed.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0