Granola musli


När vi ändå är inne på ett muslispår här så tänkte jag passa på att bjuda på min älskade granolamusli inspirerad från en resa jag gjorde i Mexico. Gör som mexicanerna och skiva upp frukt på ett fat och häll över yoghurt. Strössla över granola musli och ringla lite honung över. Mumma!

Granola Musli

Ingredienser:

4dl havregryn
4dl rågflingor
2dl krusakli
1dl kokosflingor
1dl pumpafrön
1dl solroskärnor
1dl linfrön
10 färska kardemummakärnor (mortlade)

Blanda alla ovanstående ingredienser i en stor bunke. Ta sen fram en kastrull och häll i detta:

2dl vatten
1tsk kanel
1tsk vaniljsocker
1dl mörkt muscavadosocker eller farinsocker
1dl mörk sirap

Rör i blandningen medan du värmer, ska inte koka. Häll blandningen över den torra blandningen i bunken och rör i hop ordentligt. Sprid därefter ut det hela på två plåtar med bakplåtspapper. Skjut in i ugnen 175 grader i ca 30min. Blanda om granolan minst 3ggr under tiden och akta så det inte bränns! Ta ut plåtarna och låt granolan svalna lite.

Blanda i torkad fruk och bär. Tex tranbär,blåbär,russin,aprikoser och gojibär.

//L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0