Äppelsurdegsbröd

Detta är utan tvekan sommarens stora brödhit! Ett saftigt och mycket smakrikt rågsurdegsbröd med äpple. Grundreceptet är baserat på vetemjöl men jag valde att byta ut det mot motsvarande mängd rågmjöl. Detta gör brödet grövre och mer mättande men sker till priset av minskad "fluffighet". Då receptet innehåller jäst blir brödet ändå mindre kompakt än vanligt surdegsbröd. Det tar dessutom lite tid att baka men är absolut värt det, för detta bröd blir nämligen såå gott!! Alla som har smakat det har formligen älskat det (bortsett från min bror, men han räknas inte riktigt..) Så lyd mitt råd - sätt en surdeg, baka, njut!!
 

Äppelsurdegsbröd

3 bröd

 

Ingredienser

50 g färsk jäst

9 dl ljummet vatten

3 msk salt

2 msk kanel

2 msk honung

1,5 dl rågsurdeg

ca 13 dl grovt rågmjöl

6 dl grahamsmjöl

2 dl kruskakli

2-3 äpplen

 

Gör så här

Smula jästen i bunken och lös upp i vattnet. Tillsätt salt, kanel, honung och surdeg. Blanda i rågmjöl, grahamsmjöl och kli. Tillsätt lite i taget. Knåda degen på medelhastighet i ca 10 min.

Skala och kärna ur äpplena, skiva eller tärna. Arbeta försiktigt in äppelbitarna i degen. Strö över lite mjöl och jäs under bakduk i ca 1,5 timme.

Knåda degen lätt, baka ut till ett runt bröd och lägg på en plåt. Jäs ytterligare 1-1,5 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Snitta brödet med en vass kniv och pensla över lite vatten. Grädda i ca 40 minuter.

 

/M


Kommentarer
Postat av: Katarina

Det ser mycket gott ut!

2012-08-08 @ 02:49:10
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Linda

Efter att ha läst detta satt jag äntligen i gång en surdeg! Nu kör jag :D

2012-08-09 @ 14:11:04
URL: http://kanelapple.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0